זהו, כבר אי אפשר כבר להתכחש לזה – אנחנו עמוק עמוק בתוך סגר נוסף, “עוצר כמעט מוחלט” כמו שצועקות הכותרות. יחד איתו מגיעים גם הלחץ, הטירוף ורגשות האשמה כלפי העבודה והילדים, כי אנחנו לא נותנים מספיק מעצמנו לאף אחד מהם.
אז איך בכל זאת נתמודד עם תקופת הקורונה המורכבת הזו ונצליח לשלב בשפיות את העבודה והילדים? על השאלה הזו בדיוק ענתה מירית חייבי ברק, מנחת קבוצות ודוקטורנטית, מנחה סדנאות תעסוקה ב”בעצמי” ובעלת ניסיון רב בקידום תעסוקתי ופיתוח מיומנויות להשתלבות מיטבית בשוק העבודה, בוובינר מיוחד של ארגון “בעצמי”.
הנה חמישה טיפים מעניינים שאספתי עבורכן מהסדנא, ואני בטוחה שכולכן תוכלו להזדהות וגם להיעזר בהם כדי להתמודד עם התקופה המזעזעת הזו:
1. לשמור על תקשורת טובה עם המנהלים שלנו ולהגדיר משימות – להכין מראש את כל מה שיש לנו לעשות ולחשוב אילו משימות ריאלי להספיק, באילו שעות נהיה בזמינות גבוהה יותר ולדבר על זה עם המנהלים שלכן. לא כדאי לייצר מצג שווא שהכל ריאלי ואנחנו יכולים להספיק הכל, כי חוסר התעדוף וחוסר ההתאמה למציאות הרבה פעמים יוצרת אצלנו הצפה, והתוצאות הסופיות הרבה פחות טובות. אם תהיה לנו תקשורת טובה עם המנהלים שלנו ונגיד מראש מה ריאלי שנעשה היום ומתי, יהיה לכולם הרבה יותר פשוט. כדאי להגדיר מה המשימות שלך להיום, מה בדיוק נדרש ממך ומה התעדוף של המשימה הזו, עד מתי צריך לעשות אותה ומה חשוב בה יותר. מה דחוף יותר ומה פחות, כדי לסדר את היום כמו שצריך.
2. גבולות ופשרות – קשה לנו להציב גבולות וקשה לנו עוד יותר להתפשר. אם בימים כתיקונם יש לנו דברים שאנחנו רגילים אליהם ושחשובים לנו, למשל שהילדים ייחשפו למסכים מספר שעות מוגבל או שהילדים יאכלו כל יום אוכל טרי ומזין, בימי הקורונה והסגר אנחנו צריכים להסתכל על הדברים בצורה אחרת. אנחנו צריכים להבין שאנו נמצאים בתקופה של שינוי ולכן אנחנו צריכים להיות יותר גמישים, יותר סתגלנים וככה יהיה לנו פשוט יותר. כדי לעשות זאת, כדאי להגדיר על מה את להתפשר ובמקביל להגדיר מה הגבולות האדומים שלך – מה הדברים שהכי חשובים לך ולשמור עליהם בכל מצב. זה יכול להיות למשל הקדשת שעה ביום לילדים, פגישה קבועה שאת לא יכולה לוותר עליה, הקפדה על שעת סיפור ועוד. אי אפשר שהכל יהיה חשוב. אי אפשר לעשות את הכל. חשוב לתעדף.
3. יצירת לו”ז יומי בשיתוף עם הילדים ובן הזוג – הרבה פעמים הילדים לא עוזרים בבית כי אנחנו לא נותנים להם, למשל לא נותנים להם לפנות את המדיח כי הם לא שמים את הכלים בדיוק במקום שאנחנו אוהבים. במקום זה, צריך לשחרר – לערב את הילדים במשימות הבית ולרתום אותם לפרויקטים. לבנות לו”ז יחד עם הילדים, להגדיר להם זמן שבו הם לוקחים חלק במשימות הבית, זמן משחקים, זמן ציור, זמן לימוד מרחוק. אם יש ילדים גדולים בבית, אפשר לאפשר לתפעל את הילדים הגדולים בבית אם יש כדי להפעיל את הקטנים.להיעזר בהם כדי לתפעל את הקטנים. במקביל, את צריכה לשבת עם בן הזוג ולתאם את לוחות הזמנים היומיים שלכם, כדי שכל אחד מכם יספיק לסיים את המטלות שלו בעבודה וגם תחלקו ביניכם את מטלות הבית.
4. למצוא זמן התאווררות – להחליט על שעה שבה עוזבים את העבודה, משחררים את הילדים ועושים משהו קטן עבור עצמנו, זה יכול להיות אפילו עשר דקות לשתות קפה בשקט במרפסת, לעשות הליכה בחוץ, או כל דבר אחר. למצוא את הזמן ביום שבו לא מתעסקים בילדים וגם לא בעבודה.
5. חמלה לעצמנו – תמיד אנחנו מסתכלים על מה לא הספקנו ומה לא עשינו וכמה אנחנו פחות. במקום זה, צריך להסתכל על מה כן הספקנו ומה כן עשינו. להגיד לעצמנו שלמרות הסיטואציה המאתגרת, עדיין הצלחנו לעשות לא מעט. חייבים להבין שכולנו באותו מצב, כולנו מתמודדים עם אותה סיטואציה ואסור לנו להיות קשים כל כך כלפי עצמנו. אם נעשה את זה, הימים שלנו יהיו הרבה יותר נעימים ונוכל לעבור אותם יותר הרבה יותר בקלות.
גם לך יש רעיונות טובים איך לאזן בין כל המטלות בימים מטורפים אלה? שתפי אותי!